zzzz Forum - Nick , Muzik , Ödev, Oyunlar, Webmaster, Messenger, R
Sende Bize Katılmak İstemez misin ?
Forumun Tamamından Yararlanmak İçin Üye Olunuz
Dede Korkut’un Mirası Adsaz14
zzzz Forum - Nick , Muzik , Ödev, Oyunlar, Webmaster, Messenger, R
Sende Bize Katılmak İstemez misin ?
Forumun Tamamından Yararlanmak İçin Üye Olunuz
Dede Korkut’un Mirası Adsaz14
zzzz Forum - Nick , Muzik , Ödev, Oyunlar, Webmaster, Messenger, R
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

zzzz Forum - Nick , Muzik , Ödev, Oyunlar, Webmaster, Messenger, R
 
AnasayfaLatest imagesAramaKayıt OlGiriş yap

 

 Dede Korkut’un Mirası

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin*
Admin
Admin
Admin*


Mesaj Sayısı Mesaj Sayısı : 148
Kayıt tarihi Kayıt tarihi : 07/03/11
Yaş Yaş : 30
Nerden Nerden : Evden
Cinsiyet Cinsiyet : Erkek Forum Puanı Forum Puanı : 48407
Rep Puanı Rep Puanı : 1

Dede Korkut’un Mirası Empty
MesajKonu: Dede Korkut’un Mirası   Dede Korkut’un Mirası Subfor11Çarş. Mart 09, 2011 10:07 pm

19. yüzyılın başlarında Dresden’de bulunmuş olan Dede Korkut yazmasıDede Korkut’un Mirası Virgs
“Kitâb-ı Dedem Korkud Alâ Lisân-ı Tâife-i Oğuzân” adını taşır; “Oğuz
boyunun diliyle Dedem Korkud Kitabı” demektir. 20. yüzyılın
ortalarında Vatikan’da bulunmuş olan yazmanın adı ise “Hikâyet-i
OğuznâmeDede Korkut’un Mirası Virgs Kazan Beğ ve Gayrı”dır; “Oğuzname hikâyesiDede Korkut’un Mirası Virgs
Kazan Bey ve diğerleri” demektir. Dresden nüshası bir giriş ve 12
destanî hikâyeden oluşur. Vatikan nüshasında ise girişle birlikte
sadece 6 destanî hikâye vardır. Bu nüshadaki giriş ve destanî hikâyelerDede Korkut’un Mirası Virgs
Dresden nüshasında bulunanlardan farklı değildir. O hâlde Dede Korkut
mirasından yazma olarak elimizde bir giriş ve 12 destanî hikâye
bulunmaktadır. Destanî hikâyelerin her biri Dresden nüshasında “boy”
olarak adlandırılmaktadır; bu bakımdan ben de yazımda bu özel terimi
kullanacağım.
Biri eksik de olsa iki yazma hâlinde elimize ulaşan 12 boyunDede Korkut’un Mirası Virgs
15. yüzyılda Doğu ve Güney-Doğu Anadolu ile Azerbaycan coğrafyasına
hâkim olan Akkoyunlular zamanında son şeklini aldığı ve Osmanlıların
Anadolu’nun Doğu ve Güney-Doğusuna hâkim olduğu 16. yüzyılda yazıya
geçirildiği düşüncesindeyim. Oğuzların tarihini yazan ve Dede Korkut
kitabını Oğuz Türklerinin millî destanı kabul eden Türk tarihçisi Faruk
Sümer; yazmalarda geçen alayDede Korkut’un Mirası Virgs
gönder gibi sadece Osmanlılara ait askerî terimlerden dolayı eldeki
yazmaların 16. yüzyıldan önce yazıya geçirilmiş olamayacağı
fikrindedir. Boyların coğrafyası Doğu ve Güney-Doğu Anadolu ile
Azerbaycan sahasıdır ve bu bölge 16. yüzyılda Osmanlıların eline
geçmiştir. Esasen eserin giriş bölümünün başında yer alan “Korkut Ata
ayıtdı: Â0ır zamanda 0anlık girü kayıya degeDede Korkut’un Mirası Virgs kimsene ellerinden almayaDede Korkut’un Mirası Virgs â0ır zaman olup kıyâmat kopınça. Bu didügi Osman neslidürDede Korkut’un Mirası Virgs işde sürilüp gideyorır.” ifadeleriDede Korkut’un Mirası Virgs
eserin Osmanlılar zamanında ve Osmanlı toprağında istinsah edildiği
konusunda bence herhangi bir şüpheye yer bırakmıyor. Ancak Dede Korkut
coğrafyasıDede Korkut’un Mirası Virgs
Osmanlılardan önce Akkoyunluların elindeydi ve bence boyların
elimizdeki nüshalarda görülen son biçimi alması Akkoyunlular zamanındaDede Korkut’un Mirası Virgs
yani 15. yüzyılın ikinci yarısında olmuştur. Akkoyunlular kendilerini
Oğuzların Bayındır boyundan kabul ediyorlardı ve bundan dolayıDede Korkut’un Mirası Virgs aktif bir kahraman olmadığı hâlde Bayındır Han eserde en muteber mevkie çıkarılmıştı.
Dede Korkut kitabının 15. yüzyıldaDede Korkut’un Mirası Virgs Akkoyunlular zamanında aldığı son biçimiDede Korkut’un Mirası Virgs bugüne ulaşan iki yazmaya dayanarak şöyle anlatabiliriz.
Giriş bir yana bırakılırsa kitapDede Korkut’un Mirası Virgs konuları bakımından birbirinden bağımsızDede Korkut’un Mirası Virgs “boy” adı verilen 12 destanî hikâyeden oluşur. 12 boyun her biriDede Korkut’un Mirası Virgs bir veya iki kahraman üzerine kurulmuştur; ancak gerek bir boyun esas kahramanlarıDede Korkut’un Mirası Virgs gerek yardımcı kahramanlarıDede Korkut’un Mirası Virgs
diğer boylarda da geçer ve bir boydaki yardımcı kahraman diğer boyda
esas kahraman olabilir. Böylece esas kahramanın üzerine kurulmuş
bulunan vak’a itibarıyla bağımsız olan boylarDede Korkut’un Mirası Virgs ortak kahramanlarla birbirine bağlanmış olur. Kahramanların başı Salur Kazandır ve dört boyDede Korkut’un Mirası Virgs
Salur Kazan veya oğlu Uruz üzerine kurulmuştur. Diğer kahramanlar
Salur Kazan’ın beyleri ve arkadaşlarıdır. Bayındır Han ise Salur’un da
bağlı olduğu hükümdardır; fakat olaylara aktif olarak karışmaz. 12
boydan 9’unda Salur Kazan ve arkadaşları geçer; 3 boyda ise onları
göremeyiz. Fakat 12 boyun hepsinde de Dede Korkut vardır. Dede
Korkut’un boylardaki esas işlevi kopuz çalarak boy boylamasıDede Korkut’un Mirası Virgs soy soylamasıdır. Boyların anlatılmasına boy boylamakDede Korkut’un Mirası Virgs boylar içindeki manzum kısımlara soyDede Korkut’un Mirası Virgs soyları kopuz eşliğinde belli bir melodiyle okumaya ise soy soylamak denir. Dede Korkut her boyun sonunda boy boylarDede Korkut’un Mirası Virgs soy soylar; kahramanlara dua eder ve bazen onlara ad verir. Dede Korkut’un birkaç boydaDede Korkut’un Mirası Virgs müşkül işleri halletmek için ortaya çıktığı da olur. Şu hâlde Dede KorkutDede Korkut’un Mirası Virgs
12 boyu birbirine bağlayan ve boyları düzenleyip anlatan ortak
kahramandır. Başta yer alan giriş bölümü de eserin bütünlük
kazanmasında rol oynar.
Kısaca anlatmaya çalıştığım bu son biçim öyle bir “form”dur ki hem her boyDede Korkut’un Mirası Virgs bağımsız bir eser gibi tek başına ele alınabilir; hem de 12 boy bir bütünlük içinde tek bir eser kabul edilebilir.
“Dede Korkut mirası” derken benDede Korkut’un Mirası Virgs
bir yandan bu “son biçim”in oluştuğu zamandan daha sonraki yüzyıllara
kalan mirası kastediyorum; bir yandan da bu “son biçim”in daha önceki
dönemlerden kalan bir miras olduğunu düşünüyorum.
Önce birinci noktaya bakalım: Sonraki yüzyıllara Dede Korkut’tan kalan
miras nedir? Burada şunu belirtmeliyim ki sonraki yüzyıllara kalan
mirasDede Korkut’un Mirası Virgs
mutlaka yukarıda anlattığım “son biçim”den çıkmış olmayabilir. Başka
Türk coğrafyalarında daha önceki dönemlerden kalmış rivayetler de
bulunmaktadır.
Dede Korkut ve eserdeki beylerle ilgili rivayetlerDede Korkut’un Mirası Virgs
daha sonraki bazı yazılı kaynaklarda da küçük parçalar veya atıflar
hâlinde görülür. 3. Murad zamanında Bayburtlu Osman’ın yazdığı
“Tevârîh-i Cedîd-i Mir’ât-ı Cihan”daDede Korkut’un Mirası Virgs 1597’de yazılan Şerefnâme’deDede Korkut’un Mirası Virgs 17. yüzyıla ait Evliya Çelebi seyahatnamesindeDede Korkut’un Mirası Virgs Ebülgazi Bahadır Han tarafından 1660’ta yazılan Şecere-i Terâkime’deDede Korkut’un Mirası Virgs 1672’de yazılan Arapça Müneccimbaşı tarihindeDede Korkut’un Mirası Virgs yine 17. yüzyılda Buharalı Hafız Derviş Ali Çengî tarafından yazılan Tuhfetü’s-Sürûr adlı Farsça eserdeDede Korkut’un Mirası Virgs bazı Bektaşî velâyet-namelerinde ve Kul Ata adlı Azeri şairin Leylâ Mecnun mesnevisinde bazen birer ikişer cümlelikDede Korkut’un Mirası Virgs
bazen yarım sayfaya varan uzunlukta Dede Korkut ve beyleriyle ilgili
rivayetler vardır. Şecere-i Terakime’de ise Dede Korkut kahramanları
ve özellikle Salur Kazan’la ilgili rivayetler bir hayli hacimlidir.
20. yüzyıl sözlü geleneğinde Dede Korkut boylarının en canlı olarak
yaşadığı yer Türkmenistandır. Yüzyılın ortalarında Ata Rahmanov’un
derlediği metinler el yazmaları hâlinde Türkmenistan’ın Kol Yazmaları
Enstitüsü’nde saklanmaktadır. Ayrıca Nurmırat Esenmıradov’un derlediği
iki metin de vardır. Bu metinler 1980’lerin sonundan itibaren
Türkmenistan’da yayımlanmaya başlamıştır.
Ata Rahmanov’un derlemelerinden anlaşıldığına göre Dede Korkut
kitabındaki 12 boydan 7’si Türkmenistan sözlü geleneğinde 20. yüzyıla
kadar ulaşmıştır. Bunlar Iza berilediren Nesilsiz (Dirse Han oğlu Boğaç
Han boyu)Dede Korkut’un Mirası Virgs Makav (Deli Dumrul boyu)Dede Korkut’un Mirası Virgs Yekegöz (Basat’ın Tepegöz’ü öldürdüğü boy)Dede Korkut’un Mirası Virgs Töreli Bey (Kan Turalı boyu)Dede Korkut’un Mirası Virgs Bamsım Birek (Bamsı Beyrek boyu)Dede Korkut’un Mirası Virgs Salır (Salur Kazan’ı oğlu Uruz’un tutsaklıktan çıkardığı boy)Dede Korkut’un Mirası Virgs
Imra (Begil oğlu Emren boyu) adlı hikâyelerdir. Bu hikâyelerde
farklılıklar olsa da Dede Korkut yazmalarındaki boyların konuları temel
olarak korunmuştur; hatta kahramanların adları da küçük
değişikliklerle aynı kalmıştır.
Ata Rahmanov’un derlediği üç hikâye ile Nurmırat Esenmıradov’un
derlediği iki hikâye Dede Korkut kitabında yoktur. Bunlar İgdirDede Korkut’un Mirası Virgs Dışoğuzların Gever Hanlıkına Karşı KöreşiDede Korkut’un Mirası Virgs Oğuzların MelâllaşmakıDede Korkut’un Mirası Virgs TekemuhammetDede Korkut’un Mirası Virgs Salır Gazan ve İtemcek Hekâyası’dır. Dede Korkut kitabındaki 12 boyDede Korkut’un Mirası Virgs bu 5 hikâye ile 17’ye çıkmaktadır.
Dede Korkut kitabındaki üç boyDede Korkut’un Mirası Virgs AzerbaycanDede Korkut’un Mirası Virgs Anadolu ve Balkanlar coğrafyasındaDede Korkut’un Mirası Virgs sözlü gelenekte masallaşmış olarak yaşamaya devam etmektedir.
Bunlardan en yaygını Bamsı Beyrek boyunun Bey Böyrek adıyla söylenen
masallaşmış biçimidir. Bu masalın Azerbaycan’dan; Anadolu’nun TrabzonDede Korkut’un Mirası Virgs BayburtDede Korkut’un Mirası Virgs ErzurumDede Korkut’un Mirası Virgs ErzincanDede Korkut’un Mirası Virgs UrfaDede Korkut’un Mirası Virgs KilisDede Korkut’un Mirası Virgs Kahraman MaraşDede Korkut’un Mirası Virgs SivasDede Korkut’un Mirası Virgs YozgatDede Korkut’un Mirası Virgs AmasyaDede Korkut’un Mirası Virgs SinopDede Korkut’un Mirası Virgs BartınDede Korkut’un Mirası Virgs ZonguldakDede Korkut’un Mirası Virgs KırşehirDede Korkut’un Mirası Virgs KayseriDede Korkut’un Mirası Virgs KonyaDede Korkut’un Mirası Virgs OsmaniyeDede Korkut’un Mirası Virgs AfyonDede Korkut’un Mirası Virgs EskişehirDede Korkut’un Mirası Virgs KütahyaDede Korkut’un Mirası Virgs
İstanbul şehirlerinden derlenmiş varyantları vardır. Masalın 1791’de
yazıya geçirilmiş eksik bir varyantı ise Türk Dil Kurumu
Kütüphanesinde saklanmaktadır. Aynı masalın 1730-31 tarihli tam bir
nüshası ise Mısır’da bulunmuştur.
Masallaşmış olan ikinci boy Tepegöz boyudur. Bu masalın da Azerbaycan’dan; IğdırDede Korkut’un Mirası Virgs PosofDede Korkut’un Mirası Virgs BayburtDede Korkut’un Mirası Virgs ErzurumDede Korkut’un Mirası Virgs SiirtDede Korkut’un Mirası Virgs YozgatDede Korkut’un Mirası Virgs KastamonuDede Korkut’un Mirası Virgs ÇorumDede Korkut’un Mirası Virgs ÇankırıDede Korkut’un Mirası Virgs AnkaraDede Korkut’un Mirası Virgs KonyaDede Korkut’un Mirası Virgs AydınDede Korkut’un Mirası Virgs İstanbulDede Korkut’un Mirası Virgs Kırklareli şehirlerinden ve Dobruca’dan derlenmiş varyantları vardır.
Üçüncü olarak Deli Dumrul boyunun masallaşmış varyantları TokatDede Korkut’un Mirası Virgs KonyaDede Korkut’un Mirası Virgs AntalyaDede Korkut’un Mirası Virgs Bolvadin ve Üsküp’ten derlenmiştir.
Ferruh Arsunar’ın 1962’de Gaziantep’ten yaptığı bir derleme ise çok
ilgi çekicidir. Salur Kazan’ın evinin yağmalandığı boyun bir özeti gibi
olan hikâyede kahramanlar birbirine karışmış olmakla beraberDede Korkut’un Mirası Virgs Türkmenistan’daki rivayetlerde olduğu gibi temel konu aynıdır.
AzerbaycanDede Korkut’un Mirası Virgs
Türkmenistan ve Kazakistan’da sözlü gelenekten derlenen bir rivayet
ise doğrudan doğruya Dede Korkut’un kendisiyle ilgilidir. Bu
rivayetlere göre Korkut AtaDede Korkut’un Mirası Virgs Azrail’den kaçmak ve ölümden kurtulmak ister; nereye giderse kabrinin kazıldığını görür ve sonunda ölür.
Özbeklerde AlpamışDede Korkut’un Mirası Virgs Kazak ve Karakalpaklarda AlpamısDede Korkut’un Mirası Virgs Başkurtlarda AlpamışaDede Korkut’un Mirası Virgs
Tatarlarda Alıpmemşen ve Altay Türklerinde Alıp Mamaş olarak yaşayan
destan; birçok araştırıcıya göre Dede Korkut kitabındaki Bamsı Beyrek
boyu ile ilgilidir. Dolayısıyla bu destanı da Dede Korkut mirası
olarak düşünebiliriz. Böylece Dede Korkut mirasının Balkanlardan
Altaylara kadar uzanan Türk dünyasında yayılmış olduğunu görüyoruz.
Dede Korkut kitabının daha önceki dönemlerden kalan bir miras olduğu konusuna gelince:
Bilindiği üzere 14. yüzyılın başında yazılan Câmiü’t-Tevârîh’teki
“Târîh-i Oğuzân ve Türkân” bölümü Oğuz destanıyla ilgili en geniş
rivayetlerin yer aldığı bir kaynaktır. İşte bu kaynakta Dede Korkut’tan
akıllıDede Korkut’un Mirası Virgs bilgiliDede Korkut’un Mirası Virgs keramet sahibi ve hakkında pek çok hikâye anlatılan bir şahıs olarak bahsedilmekteDede Korkut’un Mirası Virgs
ayrıca Tuman Han’a ad verdiği belirtilmektedir. Memlûk tarihçisi
Aybeg ed- Devâdârî’nin yine 14. yüzyılın başlarına ait Dürerü’t- Tican
adlı eserinde Türklerin elden ele dolaştırdıkları iki kitap olduğuDede Korkut’un Mirası Virgs
bu kitaplardan birinin Oğuzname adını taşıdığı kaydedilir. Oğuzname
hakkında verilen kısa bilgiye göre bu kitap Oğuzların başlangıçlarınıDede Korkut’un Mirası Virgs
ilk hükümdarlarını ve onun adının Oğuz olduğunu anlatır; içinde
acayip hikâyeler vardır. Bu hikâyelerden birisi olarak Tepegöz
hikâyesinin özeti de Devâdârî’nin eserinde verilir.
Gerek Devâdârî’ninDede Korkut’un Mirası Virgs gerek Reşideddin’in kayıtları bizeDede Korkut’un Mirası Virgs 14. yüzyılın başında Dede Korkut’la ilgili rivayetlerin yaygın olduğunuDede Korkut’un Mirası Virgs
hatta Devâdârî’ye göre bunların Oğuzname adlı bir kitapta
toplandığını ve bu kitabın Türk boyları arasında elden ele dolaştığını
gösteriyor. Bu durumda 15. yüzyılda son biçimini alanDede Korkut’un Mirası Virgs 16. yüzyılda yazıya geçirilenDede Korkut’un Mirası Virgs
20. yüzyılda da sözlü gelenekte yaşayan Dede Korkut boylarının en geç
13. yüzyılda kitap hâline gelen bir Oğuzname’de toplandığını ve Dede
Korkut hikâyelerinin aslında Oğuz Kağan Destanından kalan bir miras
olduğunu söyleyebiliriz.
Bu miras artık çağdaş san’at eserlerinde; şiirdeDede Korkut’un Mirası Virgs tiyatrodaDede Korkut’un Mirası Virgs sinemada yaşamaya devam etmektedir. Kuzey ve Güney Azerbaycan ile Türkiye’de Dede Korkut’tan kaynaklanan şiirlerDede Korkut’un Mirası Virgs poemalarDede Korkut’un Mirası Virgs
tiyatrolar yazılmış; filmler ve çizgi filmler çevrilmiştir. Hiç
şüphesiz Dede Korkut mirası bütün Türk dünyasında yarınki nesilleri de
beslemeye devam edecektir..
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Dede Korkut’un Mirası
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
zzzz Forum - Nick , Muzik , Ödev, Oyunlar, Webmaster, Messenger, R :: Genel :: Tarih-
Buraya geçin: